Szkoła Podstawowa w Trzęśniewie

Pomysły na andrzejkowe wróżby

 

LANIE WOSKU i odgadywanie kształtów jego cieni to najpopularniejsza wróżba andrzejkowa. Będziesz potrzebował: zwykłych świeczek, papierowego (tekturowego), samodzielnie wykonanego klucza, miski z wodą, dobrego humoru.
Wosk należy roztopić w rondelku na małym ogniu. Uwaga rondelek pewnie do niczego innego nie będzie się już nadawał!
Ciepły wosk ostrożnie przez dziurkę od klucza lejemy do wody. Gdy wosk na wodzie zastygnie podnosimy go do światła i oglądamy powstały na ścianie cień. Z jego kształtu wróżymy naszą przyszłość.

 

ANDRZEJKOWE SERCE

Aby wykonać tę wróżbę należy wyciąć serce z papieru i napisać na nim imiona chłopców i dziewczynek. Następnie trzeba serce odwrócić zapisaną stroną do dołu i przekłuć je igłą. Imię, na które natrafimy należy do naszego przyszłego ukochanego/ukochanej.
Będziesz potrzebować: kolorowy papier (lub biały papier i farby), nożyczki, długopis, szpilkę.

 

ANDRZEJKOWA WRÓŻBA Z JABŁKIEM

Potrzebujesz jedynie skórki od jabłek i bezpiecznej obieraczki. Obieramy jabłuszka. Ciskamy za siebie ostrużyny z jabłek, a z ich zakrętów próbujemy zgadnąć literę początkową imienia przyszłego narzeczonego/przyszłej narzeczonej.

 

ANDRZEJKOWE KUBECZKI

 
Wersja 1
5 kubeczków, pod każdym z nich schowany inny przedmiot. Dzieci wybierają kubek:

 

- pierścionek - wyjazd do krainy złota Eldorado,
- kluczyk
- nowy, piękny domek,
- pieniążek – bogactwo,
- cukier - słodkie i wesołe życie,
- autko - podróż w nieznane.

 

 

 


KOLOROWO-ANDRZEJKOWO

Losowanie kolorów.  Uczestnicy zabawy siedzą w kręgu i losują karteczki w sześciu kolorach. Osoba, którza wylosowała dany kolor wstaje, a „wróżka" czyta przestrogi na przyszłość, odpowiadające kolorom wylosowanych kartek. I tak:

 

 

 


czerwony - Oj, te zgubne słodkości! Jeśli nie ograniczysz batoników i cukierków to w przyszłości będziesz musiał być częstym gościem u dentysty.

 


zielony - Bądź ostrożny w drodze do szkoły.

 


żółty - Bardziej dbaj o swoje zdrowie, cieplej się ubieraj.

 


niebieski - Pilnuj swoich rzeczy, bo w powietrzu czai się zguba.

 


biały - Pijesz za mało mleka!

 


czarny - Unikaj nieporozumień, a wszystko będzie wokół radosne i kolorowe,

 


albo

 


biały – szczęście

 


czerwony - jesteś bardzo lubianą osobą!

 


czarny - drobny pech

 


żółty - ktoś zazdrości ci dobrej oceny!

 


fioletowy - czeka cię miła niespodzianka

 


szary – smutek

 


zielony - spełnią się Twoje marzenia

ANDRZEJKOWE SZPILKI

 Szpilki wkładamy do kubeczka, potrząsamy nim i wysypujemy szpilki na stół pokryty obrusem, tak długo, aż w układzie rozpoznamy jakąś literę. Następnie odczytujemy literki, jakie zostały utworzone przez rozsypane szpilki.
A - przed tobą podróż lub przeprowadzka,
E - pomyślność w szkole,
H - szczęście w miłości,
K - sukcesy w nauce i towarzystwie,
L - uważaj na złodziejaszków kieszonkowych (jeżeli litera jest odwrócona - ostrzega przed chorobą lub wypadkiem),
M - wyjątkowo korzystna propozycja,
N - dobra passa w najbliższej przyszłości,
T - pomoc oddanych przyjaciół,
W - uważaj na oszustów wokół ciebie,
V - ktoś będzie chciał cię wykorzystać,
X - szczęście sprzyja ci we wszystkim.
Będziesz potrzebować: 7 lub 13 szpilek, stół z obrusem lub serwetką, kubek.

 

 

 

ADRZEJKOWA NUMEROLOGIA

 Przy okazji wróżb andrzejkowych można poćwiczyć... matematykę! Każde dziecko oblicza swoją urodzeniową cyfrę (data urodzenia 29.12.2002: 2+9+1+2+2+0+0+2 = 18 = 1+8 = 9) .

Wróżka odczytuje charakterystykę każdej cyfry:

,,1’’ Cichy i spokojny, ale też sumienny i obowiązkowy. Kiedy już wybierze zamierzony cel, dąży do niego wytrwale. Nie sprawia problemów wychowawczych, starannie prowadzi zeszyty, pilnie notuje wiadomości, zawsze ma odrobione lekcje. Uczeń idealny! Lubiany przez nauczycieli za sumienność, nie lubi jednak robić więcej niż musi. Bardzo często "Jedynki" mają uzdolnienia artystyczne.

"2"
Dobry uczeń. Łagodny, uprzejmy, ale skryty, żyjący często w świecie własnych planów i marzeń. Szkoła nie jest jego pasją, ale nie ma żadnych problemów w nauce, a dzięki wrażliwości i miłości do czytania, najlepiej czuje się na przedmiotach humanistycznych - języku polskim i historii. Nie ma wielu przyjaciół i chodzi własnymi drogami, ale dla osób, które wzbudzą jego zaufanie jest bardzo koleżeński i uczynny.

"3" Klasowa gaduła . Zadaje mnóstwo pytań, bierze udział we wszystkich dyskusjach. Ciekawski i dociekliwy i zawsze uśmiechnięty, co owocuje sympatią kolegów i nauczycieli. Ci ostatni zwykle starają się utemperować jego szaloną naturę, zwykle bezskutecznie... Interesuje się nowymi technologiami, ciekawostkami, wszystkim co intrygujące i tajemnicze. "Trójkę" charakteryzuje doskonała pamięć i zdolności aktorskie.

"4" To osoba dobra, myśląca, obdarzona zdrowym rozsądkiem i lubiącą ruch na świeżym powietrzu. W szkolnych murach nie czuje się najlepiej, ulubionym przedmiotem jest wychowanie fizyczne. Elokwencja i bystrość sprawiają jednak, że wszelkie testy i egzaminy zaliczają bez problemu. Otwarte na ludzi i koleżeńskie, szybko zyskują sympatię kolegów i nauczycieli. Są wrażliwe na zło i krzywdę - chętnie pomagają w schroniskach dla zwierząt, dbają o czystość środowiska.

"5" Szkolny łobuziak, który zrobi wszystko, żeby w szkole się nie nudzić. Osoba ruchliwa i uparta, ale inteligentna i wszechstronnie uzdolniona. Jeśli lubi jakiś przedmiot, poświęca się mu całkowicie i osiąga doskonałe efekty, także na konkursach i olimpiadach. Ma oryginalne poczucie humoru, potrafi stworzyć karykaturę kolegi czy nauczyciela. Lubiany, wszędobylski i energiczny.

"6" Uczciwy, skromny, towarzyski i otwarty na innych. W klasie unika spięć i konfliktów. Nauka to dla niego przyjemność, choć często towarzyszą mu stresy "przedsprawdzianowe". Posiada poczucie obowiązku, nie skuszą go wagary czy psikusy robione kolegom i nauczycielom. Wszystko co robi, wykonuje z pasją i zaangażowaniem. Jeśli jednak przedmiot go nudzi, to za nic nie będzie chciał się go uczyć.

"7" Uczy się sumiennie, ale nie dla stopni i wyróżnień, wybiera sobie ulubione przedmioty i na nich skupia całą uwagę. Ma naturę samotnika, nie lubi szkolnych imprez ani publicznych wystąpień. Nauczyciele doceniają go za obowiązkowość i upór w obronie własnych poglądów, przyjaciele - za lojalność i wierność.

"8" W życiu i szkole kieruje się emocjami. Do nauki podchodzi z pasją, wszystko go interesuje, jest ambitny i dociekliwy. Bierze aktywny udział w życiu szkoły, działa w samorządzie, chętnie wyjeżdża na szkolne wycieczki, rajdy, pomaga w ich organizacji. Nie lubi jednak rywalizacji, dlatego zawody sportowe nie są jego mocną stroną. Jest bardzo krytyczny wobec siebie i niepowodzenia szybko go zniechęcają.

"9" Ambitny i zdolny. Uwielbia być w centrum uwagi, chciałby być klasowym przywódcą i we wszystkim być najlepszy. Lubi szkołę, bo może się w niej wykazać, zabłysnąć polotem i inteligencją. Bierze udział we wszystkich apelach i uroczystościach, dobrze się uczy i uwielbia poznawać nowych ludzi. Jest uczynnym kolegą, pomaga słabszym, mimo zabiegania zawsze znajduje czas na rozmowę.