Szkoła Podstawowa w Trzęśniewie

 

 

 

Godziny otwarcia gabinetu pedagoga (biblioteka)

            - piątek w godz. od.8:00 do 13:00     

 

Możesz zwrócić się do pedagoga szkolnego gdy:

 


– potrzebujesz pomocy,

 


– masz jakiś problem i nie wiesz jak go rozwiązać,

 

– chciałbyś pomóc innym, ale nie wiesz w jaki sposób,

 


– chcesz podzielić się swoimi radościami i sukcesami,

 


– masz ciekawe pomysły, o których chcesz porozmawiać.

 

Możesz liczyć na pełną  dyskrecję  i  akceptację.  Pani pedagog zaprasza do dzielenia się swoimi problemami. Chętnie poświęci Wam swój czas i uwagę.


 

 

DRODZY UCZNIOWIE

 

Jeśli macie jakiś problem lub pytanie możecie zwrócić się do pedagoga szkolnego.  


DZIAŁANIA  PEDAGOGA

 

  1.Pogadanka  dla uczniów klasy IV, V, VI . „  Akceptuję siebie i innych ‘’.

 

   2.Wykład i pogadanka na lekcjach wychowawczych dla uczniów klas IV-VI „Skuteczne sposoby   uczenia się”.

 

   3.Prelekcja dla rodziców na temat: Szkodliwość nadopiekuńczych postaw wobec dzieci” połączona z filmem dokumentalnym pt. „ Dzieci chowane pod kloszem”

 

    4.Udział w akcji ,,Zagrożenia to zniszczenia’’-profilaktyka 

 

    5. Atmosfera wychowawcza w rodzinie, a nauka dziecka .- referat dla dzieci i  rodziców

 

   6. Wyjaśnienie  uczniom i ich rodzicom zagadnienia     dotyczącego dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb dziecka oraz sposób oceniania.

 

  

 

ZASADY UDZIELANIA I ORGANIZACJI POMOCY PSYCHOLOGICZNO–PEDAGOGICZNEJ

 

W SZKOLE PODSTAWOWEJ  w Trzęśniewie 

 

 Podstawa prawna: rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach § 1

 

  1. Szkoła udziela i organizuje uczniom uczęszczającym szkoły, ich rodzicom oraz nauczycielom pomoc psychologiczno-pedagogiczną na zasadach określonych w rozporządzeniu.

 

 2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w szkole polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia, wynikających w szczególności:

 

 1) z niepełnosprawności;

 

  2) z niedostosowania społecznego;

 

  3) z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;

 

  4) ze szczególnych uzdolnień;

 

    5) ze specyficznych trudności w uczeniu się;

 

   6) z zaburzeń komunikacji językowej;

 

  7) z choroby przewlekłej;

 

  8) z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;

 

 9) z niepowodzeń edukacyjnych;

 

   10) z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi;

 

  11) z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą. 3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w szkole rodzicom i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów.

 

 Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole jest dobrowolne i nieodpłatne. § 2   

  1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor szkoły.

 

 2. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole udzielają uczniom nauczyciele oraz specjaliści wykonujący w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności psycholodzy, pedagodzy, logopedzi i reedukatorzy.

 

 3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:

 

1) rodzicami uczniów;

 

 2) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi;

3) placówkami doskonalenia nauczycieli;

 4) innymi szkołami i placówka

5) organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.

 

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole jest udzielana z inicjatywy:

 

 1) ucznia,

 

 2) rodziców ucznia,

 3) dyrektora szkoły,

 4) nauczyciela lub specjalisty, prowadzącego zajęcia z uczniem,

 5) poradni,

 

 

§ 3 FORMY POMOCY 1. W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna może jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz w formie:

 

1)      zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;

 

2)      zajęć rewalidacyjnych

 

3)        W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana rodzicom i nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń. § 4 1.   

 

  Zajęcia logopedyczne organizuje się dla uczniów z zaburzeniami mowy, które powodują zaburzenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę. Liczba uczestników zajęć wynosi do 4. 3

 

 4). Zajęcia   dydaktyczno-wyrównawcze prowadzą nauczyciele i specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie dla rodzaju prowadzonych zajęć

 

  Udział ucznia w zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych trwa do czasu zlikwidowania opóźnień w uzyskaniu osiągnięć edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego lub złagodzenia albo wyeliminowania zaburzeń stanowiących powód objęcia ucznia daną formą pomocy psychologiczno-pedagogicznej. § 7

 

1. Porady i konsultacje dla uczniów oraz porady, konsultacje, warsztaty i szkolenia dla rodziców uczniów i nauczycieli prowadzą nauczyciele i specjaliści.

 

2. Nauczyciele oraz specjaliści w szkole prowadzą w szczególności obserwację pedagogiczną, w trakcie bieżącej pracy z uczniami, mającą na celu rozpoznanie u uczniów:

 

 1) trudności w uczeniu się, w tym – w przypadku klas I – III szkoły podstawowej – ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się,

 

2) szczególnych uzdolnień.

 

3. W przypadku stwierdzenia, że uczeń ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, nauczyciel lub specjalista niezwłocznie udzielają uczniowi tej pomocy w trakcie bieżącej pracy z uczniem i informują o tym niezwłocznie wychowawcę klasy.

4.Wychowawca klasy jest koordynatorem udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w swojej klasie.

 5. Wychowawca klasy informuje innych nauczycieli lub specjalistów o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w trakcie ich bieżącej pracy z uczniem – jeżeli stwierdzi taką potrzebę.

 6. W przypadku stwierdzenia przez wychowawcę klasy, że konieczne jest objęcie ucznia pomocą psychologiczno pedagogiczną, wychowawca planuje zakres pomocy, formy i okres jej udzielania, po czym występuje z wnioskiem (załącznik nr 1 do procedury) do dyrektora szkoły o udzielenie uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

 7. Dyrektor szkoły ustala wymiar godzin poszczególnych form udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, biorąc pod uwagę wszystkie godziny, które w danym roku szkolnym mogą być przeznaczone na realizację tych form.

 8. Wychowawca klasy, planując i koordynując udzielanie uczniowi pomocy psychologicznopedagogicznej, współpracuje z rodzicami ucznia oraz – w zależności od potrzeb – z innymi nauczycielami i specjalistami, prowadzącymi zajęcia z uczniem, poradnią lub innymi osobami, o których mowa w § 2 ust. 4 9. W przypadku gdy uczeń był objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu lub szkole wychowawca klasy, planując udzielanie uczniowi pomocy psychologicznopedagogicznej, uwzględnia wnioski dotyczące dalszej pracy z uczniem, zawarte w dokumentacji. 4 10. Przepisy ust. 3–8 stosuje się odpowiednio do uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania lub opinię poradni, z tym że przy planowaniu udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej uwzględnienia się także zalecenia zawarte w orzeczeniach lub opiniach. § 9 1. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole, w tym ustalenie dla ucznia form udzielania tej pomocy, okresu ich udzielania i wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane, jest zadaniem zespołu. Podczas planowania i koordynowania udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej uwzględnia się wymiar godzin ustalony dla poszczególnych form udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, o którym mowa w punkcie 2. 2. Wymiar godzin poszczególnych form udzielania uczniom pomocy psychologicznopedagogicznej ustala dyrektor szkoły, biorąc pod uwagę wszystkie godziny, które w danym roku szkolnym mogą być przeznaczone na realizację tych form.

 

 Formy i okres udzielania uczniowi, o którym mowa w ust. 1, pomocy psychologicznopedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, są uwzględniane w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym. § 10

 

 1. O potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną informuje się rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia.

 

2. O ustalonych dla ucznia formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, dyrektor szkoły niezwłocznie informuje pisemnie. § 11

 

 1. Nauczyciele i specjaliści udzielający uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej prowadzą dzienniki zajęć specjalistycznych lub pozalekcyjnych, pedagog szkolny prowadzi indywidualne teczki uczniów objętych pomocą.

 

 2. Wychowawca klasy przygotowuje wykaz uczniów objętych pomocą psychologiczno –pedag.

 

      3. Wykaz przechowywany jest w dokumentacji klasy, prowadzonej przez pedagoga szkolnego.

 

      4. W przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego nauczyciele i specjaliści udzielający uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej uwzględniają w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, opracowanym dla ucznia, wnioski dotyczące dalszej pracy z uczniem, zawarte w dokumentacji.