Szkoła Podstawowa w Trzęśniewie

 

PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY

SZKOŁY PODSTAWOWEJ

W TRZĘŚNIEWIE

 

Podstawa prawna:

  • art.26, 84 ust. 2 pkt; ust. 3 ustawy z 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (Dz. U z 11 stycznia 2017 r. poz.59,
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły i stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 356).

 

  • WSTĘP:

Wychowanie dzieci i młodzieży to bardzo trudne i odpowiedzialne zadanie. Nikt nie potrafi podać gotowej recepty, jak wychować młodego człowieka, by stał się mądrym, obywatelem swojego kraju. W procesie wychowania najważniejsi są rodzice. To od nich zależy, jakie wartości chcą pielęgnować w swoim dziecku, jakie ukształtować postawy, by móc wychować dobrego człowieka. Ważne jest to, by jemu było dobrze w środowisku, w którym będzie żył, ale także by innym było dobrze z nim.

Dziecko trafia do szkoły i tutaj bardzo ważne jest wychowanie, za które odpowiadają nauczyciele. W myśl zapisów podstawy programowej:

„Działalność edukacyjna szkoły określona jest przez:

  • szkolny zestaw programów nauczania;
  • program wychowawczo-profilaktyczny szkoły.

Szkolny zestaw programów nauczania oraz program wychowawczo-profilaktyczny szkoły tworzą spójną całość i muszą uwzględniać wszystkie wymagania opisane w podstawie programowej. Ich przygotowanie i realizacja są zadaniem każdego nauczyciela, pedagoga, psychologa, ale także rodziców, których rola jest niezwykle istotna w procesie tworzenia programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły.

 

 

Wychowanie w myśl W. Okonia (Słownik Pedagogiczny, Warszawa, 2001 r., wyd. Akademickie Żak, s. 445) to: „świadomie organizowana działalność społeczna, oparta na stosunku wychowawczym między wychowankiem, a wychowawcą, której celem jest wywoływanie zamierzonych zmian w osobowości wychowanka”.

Profilaktyka ma na celu promocję zdrowego stylu życia, opóźnienie wieku inicjacji, a przez to zapobieganie lub zmniejszenie zasięgu zachowań ryzykownych. Według M. Bańko (Słownik Języka Polskiego) „Słowo profilaktyka łączy się z nazwami chorób i innych niepożądanych zjawisk, którym działania profilaktyczne mają zapobiegać, np. profilaktyka depresji, profilaktyka przestępczości”. Profilaktyka jest zatem procesem wspomagania człowieka w radzeniu sobie z trudnościami, zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi, jednocześnie działania profilaktyczne mają ograniczać i likwidować czynniki zaburzające ten rozwój.

Zarówno profilaktyka jak i wychowanie stanowią nieodłączną, integralną całość, dzięki którym kształtuje się osobowość młodego człowieka.

Program wychowawczo-profilaktyczny został dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów, poprzedzony diagnozą tych potrzeb. Ważne są również treści, które wynikają z potrzeb lokalnego środowiska. Najważniejszą kwestią jest poczucie bezpieczeństwa, stworzenie klimatu, który będzie sprzyjał nauce i pracy. Istotą programu jest dążenie do ukształtowania postaw uczniów, które cechuje: kultura osobista, odpowiedzialność, kreatywność, empatia, koleżeństwo, szacunek do drugiego człowieka, komunikatywność.

Program obejmuje treści i działania zarówno o charakterze wychowawczym jak i profilaktycznym, skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.

Podstawą do planowania działań profilaktycznych, wychowawczych, edukacyjnych i informacyjnych jest diagnoza, na podstawie której dokonano oceny czynników i czynników chroniących. Diagnoza opiera się na:

  • wnioskach i ewaluacji programu wychowawczego i profilaktyki z ubiegłego roku;
  • analizie zachowań uczniów w szkole;
  • wnioskach z obserwacji nauczycieli, wychowawców, pedagoga, oraz innych pracowników szkoły;
  • analizie dokumentacji psychologiczno-pedagogicznej;
  • analizie występujących w szkole problemów.

 

 

  • ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE, CELE PROGRAMU
  • Opracowując program wychowawczo-profilaktyczny uwzględniono:
    • Aktualne przepisy prawa oświatowego;
    • Diagnozę potrzeb w zakresie niwelowania problemów wychowawczych przeprowadzoną wśród uczniów, rodziców, nauczycieli;
    • Analizę środowiska lokalnego, jego potrzeb i sytuacji;
    • Badania w zakresie zagrożeń uzależnieniami w szkole i środowisku lokalnym;
    • Dotychczasowe doświadczenia szkoły w zakresie działań wychowawczo-profilaktycznych.
    • CELE PROGRAMU WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNEGO:
      • Kształtowanie poczucia tożsamości narodowej, regionalnej, lokalnej i szkolnej;
      • Kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania, komunikowania się z innymi osobami, w tym w rówieśnikami i osobami dorosłymi;
      • Rozwijanie umiejętności współpracy w grupie, respektowania przyjętych zasad i norm społecznych;
      • Poznawanie zagrożeń współczesnego świata oraz sposobów reagowania na te zagrożenia;
      • Upowszechnianie czytelnictwa, rozbudzanie potrzeby poszukiwania wiedzy z różnych źródeł;
      • Przygotowanie do odbioru dóbr kultury;
      • Kształtowanie nawyków zdrowotnych i higienicznych, rozwijanie umiejętności dokonywania wyborów zachowania chroniącego zdrowia swoje i innych, dbałość o prawidłowe odżywianie, motywowanie do prowadzenia zdrowego trybu życia;
      • Unikanie sytuacji zagrażających ludzkiemu zdrowiu i życiu, profilaktyka zachowań ryzykownych i profilaktyka uzależnień;
      • Wspomaganie, w miarę posiadanych zasobów, wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia, z uwzględnieniem jego indywidualnej sytuacji;
      • Dbałość o rozwój fizyczny, promowanie sprawności fizycznej, turystyki, krajoznawstwa, uprawiania różnych dyscyplin sportu.
    • Zadania profilaktyczne programu to:

      • zapoznanie z normami zachowania obowiązującymi w szkole,
      • znajomość zasad ruchu drogowego – bezpieczeństwo w drodze do szkoły,
      • promowanie zdrowego stylu życia,
      • kształtowanie nawyków prozdrowotnych,
      • rozpoznawanie sytuacji i zachowań ryzykownych, w tym korzystanie ze środków psychoaktywnych (lekarstw bez wskazań lekarskich, papierosów, alkoholu i narkotyków),
      • eliminowanie z życia szkolnego agresji i przemocy rówieśniczej,
      • niebezpieczeństwa związane z nadużywaniem komputera, Internetu, telefonów komórkowych i telewizji,
      • wzmacnianie poczucia własnej wartości uczniów, podkreślanie pozytywnych doświadczeń życiowych, pomagających młodym ludziom ukształtować pozytywną tożsamość,
      • uczenie sposobów wyrażania własnych emocji i radzenia sobie ze stresem
      uczenie dbałości o zdrowie psychiczne oraz wzmacnianie poczucia oparcia w najbliższym środowisku (rodzina, nauczyciele, specjaliści) w sytuacjach trudnych

 

  • MISJA I WIZJA SZKOŁY
    • WIZJA SZKOŁY

Nasza szkoła jest szkołą życzliwą i przyjazną uczniowi. Cechują ją otwartość na problemy uczniów i nowoczesność. Istotna jest współpraca z rodzicami i zaangażowanie ich w życie szkoły. Dbamy o bezpieczeństwo i stwarzamy optymalne warunki dla rozwoju naszych uczniów. Kształtujemy postawy uczniów oparte na szacunku dla drugiego człowieka. Rozwijamy i utrwalamy wiedzę o dziedzictwie kulturowym naszej małej ojczyzny, naszego kraju i Europy. Dbamy, by nasi uczniowie byli otwarci na współczesne zdobycze cywilizacyjne, jednocześnie znając ich zagrożenia. Uczymy dbać o środowisko naturalne.

   .  MISJA SZKOŁY

Oferujemy naszym uczniom dobre warunki lokalowe i wyposażenie, które pozwolą na wszechstronny rozwój. Wzbogacamy i modyfikujemy, według potrzeb uczniów, ofertę szkoły: koła zainteresowań, zajęcia pozalekcyjne, opiekę psychologiczno-pedagogiczną. Nauczyciele dokładają wszelkich starań, by nasi uczniowie kształtowali postawy zarówno moralne jak i obywatelskie. Stwarzamy warunki do twórczej i aktywnej działalności uczniowskiej, zachęcamy i motywujemy naszych podopiecznych do osiągania sukcesów. Rozbudzamy szacunek do nauki i poszukiwania wiedzy z różnych źródeł. Szkoła zachęca do działań nieszablonowych, zespołowych i twórczych. Dbamy o jak najlepszą atmosferę w pracy i nauce.  Przygotowujemy uczniów do radzenia sobie w życiu, poprzez pokonywanie trudności i rozwiązywanie problemów. Uczymy tolerancji, poczucia sprawiedliwości, uczciwości i szacunku dla ludzi.

  • SYLWETKA ABSOWENTA
  • Uczeń naszej szkoły jest ; uczciwy, wiarygodny, odpowiedzialny, wytrwały, ma poczucie własnej wartości, szacunek dla innych ludzi, , kreatywny, przedsiębiorczy, posiada kulturę osobistą, gotowość do uczestnictwa w kulturze, podejmuje inicjatywę indywidualnie i zespołowo .
    • Wie, że zdobywanie wiedzy i umiejętności jest kluczem do własnego sukcesu;
    • Zna własne wartości i kieruje się nimi w dokonywaniu wyborów;
    • Posiada umiejętności wykorzystania wiedzy w otaczającym świecie
    • Umie porozumiewać się w języku obcym w codziennych sytuacjach i rozumie potrzebę doskonalenia kompetencji językowych;
    • Poszukuje wiedzę w różnych źródłach informacji i kultury;
    • Ma poczucie własnej wartości, jest asertywny;
    • Posługuje się na poziomie podstawowym i rozszerzonym technologią informacyjną;
    • Jest przygotowany do kontynuowania nauki w szkole ponadpodstawowej;
    • Dba o bezpieczeństwo i zdrowie swoje i innych;
    • Utożsamia się ze swoją małą i dużą ojczyzną;
    • Jest przygotowany do odbioru różnych dóbr kultury;
    • Ma poczucie tożsamości europejskiej;
    • Jest otwarty, dociekliwy, dąży z uporem do celu;
    • Okazuje szacunek i życzliwość wszystkim ludziom;
    • Potrafi współpracować w grupie;
    • Rozumie potrzebę ochrony środowiska naturalnego;
    • Kieruje się w życiu uczciwością, sumiennością i tolerancją, jest empatyczny.

 

 

  • ZADANIA POSZCZEGÓLNYCH UCZESTNIKÓW PROGRAMU

. Wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za prawidłowy rozwój naszych wychowanków. Prawidłowo przebiegający proces wychowawczy wymaga zaangażowania uczniów, nauczycieli, pedagogów, wychowawców i rodziców.

  Zadania dla poszczególnych uczestników programu:

  • Uczniowie:
  • przestrzegają statutowych praw i obowiązków ucznia;
  • angażują się w życie szkły
  •  szkoły;przestrzegają zasad współżycia społecznego i szkolnego;
  • przestrzegają szkolnych procedur i regulaminów;
  • akceptują innych uczniów, szanują ich prawa, stają w obronie słabszych
    i pokrzywdzonych;
  • wyrażają opinie na temat kar i nagród przyznawanych uczniom;
  • uczą się samodzielności i odpowiadania za własne decyzje i zachowania;
  • prowadzą zdrowy tryb życia, dbają o własne i innych zdrowie i życie;
  • uczestniczą w opiniowaniu dokumentów szkolnych (Statut Szkoły, Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny);
  • szanują narodowe i regionalne tradycje oraz obyczaje.

 

  • Nauczyciele:
  • realizują założenia programu wychowawczo-profilaktycznego;
  • współtworzą atmosferę życzliwości, zrozumienia, szacunku dla innych;
  • stanowią autorytet moralny oraz autorytet kompetencji, merytorycznego przygotowania do wykonywania swojej pracy pedagogicznej;
  • oddziałują wychowawczo na uczniów, niezależnie od wykonywanej pracy dydaktycznej;
  • odpowiadają za bezpieczeństwo, zdrowie i życie uczniów podczas ich pobytu
    w szkole oraz podczas wyjazdów i wycieczek szkolnych;
  • udzielają pomocy, wskazówek, porad w sytuacji niepowodzeń szkolnych;
  • starają się wzbudzać zaufanie, interesować się problemami młodzieży;
  • zauważają zainteresowania, pasje i talenty uczniowskie, wspierają rozwój uczniów;
  • inspirują uczniów do twórczych poszukiwań, kreatywności, aktywności
    i samodzielności;
  • wspólnie z pedagogiem i psychologiem zabiegają o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów, dostosowują wymagania edukacyjne do specyficznych potrzeb ucznia;
  • wychowują dzieci i młodzież w poczuciu przynależności regionalnej i narodowej;
  • reagują na wszelkie przejawy dyskryminacji, przemocy, nietolerancji i innych zachowań ryzykownych;
  • dbają o rozwój kulturalny młodych ludzi, zachęcają do czytelnictwa.
  • promuje doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb,

    • Rodzice:
    • wychowują swoje dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami i wartościami;
    • znają i akceptują program wychowawczo-profilaktyczny;
    • wspierają nauczycieli w realizacji zamierzeń programu wychowawczo-profilaktycznego;
    • wspierają swoje dzieci w rozwijaniu talentów i zainteresowań;
    • dbają o aktywne formy wypoczynku dla swoich dzieci;
    • dbają o prawidłowe, zdrowe odżywianie dzieci, promują zdrowy tryb życia;
    • aktywnie uczestniczą w życiu szkoły;
    • wspierają nauczycieli, pedagoga, psychologa w realizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla swoich dzieci.

 

  • Wychowawcy:
  • wspierają rodziców w procesie wychowania;
  • dbają o bezpieczeństwo dzieci i młodzieży;
  • wspierają samodzielność uczniów;
  • opracowują i realizują program wychowawczo-profilaktyczny;
  • wnioskują o objęcie ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną;
  • podejmują działania w przypadkach stosowanej przemocy wobec dzieci
    i młodzieży;
  • współpracują z pedagogiem, psychologiem, sądem rodzinnym, policją, kuratorami;
  • koordynują działania wychowawcze i profilaktyczne w klasie;
  • informują rodziców o proponowanych formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
  • współpracują z rodzicami uczniów we wszystkich sprawach wychowawczych
    i profilaktycznych.
  •     Pedagog szkolny/psycholog:
      • diagnozuje środowisko wychowawcze, w tym stan kondycji psychicznej uczniów,
      • uczestniczy w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów,
      • zapewnia uczniom pomoc psychologiczną w odpowiednich formach,
      • współpracuje z rodzicami uczniów potrzebującymi szczególnej troski wychowawczej lub stałej opieki, wsparcia psychologicznego,
      • zabiega o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów,
      • współpracuje z rodzicami w zakresie działań wychowawczych i profilaktycznych, udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom uczniów,
      • współpracuje z placówkami wspierającymi proces dydaktyczno-wychowawczy szkoły i poszerzającymi zakres działań o charakterze profilaktycznym, w tym z poradnią psychologiczno-pedagogiczną,
      • wpiera nauczycieli, wychowawców, inne osoby pracujące z uczniami w identyfikacji problemów uczniów, w tym wczesnych objawów depresji, a także w udzielaniu im wsparcia,
      • rozwija współpracę z nauczycielami, wychowawcami, a także pracownikami poradni psychologiczno-pedagogicznych w celu szybkiego i skutecznego reagowania na zaobserwowane problemy uczniów,
      • aktywnie włącza się do bezpośredniej pracy profilaktycznej i bezpośredniego wsparcia uczniów i rodziców, służy doradztwem dla nauczycieli, wspiera ich w identyfikowaniu problemów uczniów i prowadzeniu z uczniami zajęć wspierających, integracyjnych, profilaktycznych,
      • wspiera nauczycieli, wychowawców, innych psychologów czy pedagogów, którym trudno jest wspierać uczniów w związku z tym, że sami przeżywają stan silnego przygnębienia epidemią, przemęczenia lub przechodzą inny kryzys psychiczny (patrz: Raport Instytutu Profilaktyki Zintegrowanej „Jak wspierać uczniów po roku epidemii? Wyzwania i rekomendacje dla wychowania, profilaktyki i zdrowia psychicznego”),
      • promuje budowanie dobrych, wzajemnych relacji pomiędzy wszystkimi grupami społeczności szkolnej, jako czynnika zwiększającego  skuteczność i efektywność udzielanego wsparcia.
  • Pedagog specjalny, m.in.:
      • współpracuje z nauczycielami, wychowawcami, specjalistami, rodzicami i uczniami w:

      -      rekomendowaniu dyrektorowi działań w zakresie zapewnienia aktywnego uczestnictwa uczniów w życiu szkoły oraz tworzeniu warunków dostępności architektonicznej, cyfrowej oraz informacyjno-komunikacyjnej osobom ze szczególnymi potrzebami,

      -      prowadzeniu badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów,

      -      rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów,

      • udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniami,
      • współpracuje, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami (m.in. poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, innymi przedszkolami, szkołami i placówkami, organizacjami pozarządowymi, pomocą nauczyciela, pracownikiem socjalnym, asystentem rodziny),
      • przedstawia radzie pedagogicznej propozycje w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie wymienionych wyżej zadań.

       

Lp. Zadania szkoły Cele

Formy i sposoby realizacji zadań

 Termin realizacji/kto?

1 Zapoznanie uczniów każdej klasy ze Statutem Szkoły, Programem wychowawczo-profilaktycznym, Koncepcją Pracy Szkoły i regulaminami  Ustalenie zasad współżycia w grupie, ustalenie i przestrzeganie powszechnie stosowanych norm społecznych. - przedstawienie dokumentów szkoły podczas lekcji wychowawczych      
  - omówienie zasad współżycia społecznego podczas spotkań klasowych
 

m-c wrzesień nauczyciele wychowawcy

m-c wrzesień nauczyciele wychowawcy
2  Rozwijanie i kształtowanie tolerancji wobec inności Kształtowanie właściwych postaw w stosunku do osób chorych, niepełnosprawnych, starszych i odmiennych kulturowo. 

- organizowanie spotkań dla osób niepełnosprawnych

-angażowanie uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w życie klasy i szkoły

 

 

 -pedagogizacja rodziców i uczniów na temat tolerancji

 

- organizowanie uroczystości i imprez promujących tolerancję wobec inności

 

 m-ce grudzień-kwiecień, wychowawcy  klas

cały rok

wychowawcy, dyrekcja, Koło Teatralne, pedagog,

m-ce październik    i kwiecień pedagog wychowawcy

m-c luty

wychowawcy klas, dyrekcja

 
3 Promowanie zdrowego trybu życia 

Uzmysłowienie szkodliwości spożywania alkoholu, palenia papierosów, zażywania narkotyków i dopalaczy.

 Właściwe odżywianie, rola i znaczenie sportu w życiu człowieka.
 

- zajęcia profilaktyczne, spotkania z policjantem,  psychologiem, pedagogiem

- spotkania z pielęgniarką,         pogadanki

 

 

-     udział w akcji profilaktycznej ,,Zagrożenia to zniszczenia’’

 

 

-realizacja wybranych programów profilaktycznych

 

Udział  w programie

 ,,Zdrowe nietrudne''

 

- wiosenne kanapki i sałatki

 

- Kwiecień Miesiącem   Zdrowia

 Cały rok -wychowawcy, pielęgniarka, pedagog, 

nauczyciel przyrody/biologii,

 

cały rok, pielęgniarka szkolna

 

 m-c maj

pedagog

wychowawcy klas

 

cały rok

wychowawcy klas:O-VII

cały rok

wychowawca   klsy III

 

m-c marzec

wychowawcy klas nauczyciel przyrody/biologii,

 

 

m-c kwiecień

szkolna pielęgniarka

4   Przygotowanie uczniów do świadomego, aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym

Rozwijanie samorządności uczniów.

Uczenie zasad demokracji.

- udział w pracach Samorządu Szkolnego i klasowego

- udział uczniów w procesie planowania pracy klasy, szkoły

- reprezentowanie szkoły  podczas  uroczystości lokalnych

- spotkanie z seniorami z okazji Dnia Babci i Dziadka

 Według kalendarza imprez i uroczystości/ wychowawcy, opiekun SU,

październik-K..Czartek, n-l j. polskiego, wych. klas

styczeń - wych. kl   .0-III

5 Udział uczniów w konkursach, zawodach sportowych i innych formach prezentacji własnych umiejętności i wiedzy  Promowanie zainteresowań i pasji uczniowskich.   

- organizowanie i udział w konkursach na różnym poziomie, organizowanie zawodów sportowych, prezentacja projektów edukacyjnych na forum szkoły, organizowanie wystaw prac uczniowskich

Cały rok/ nauczyciele, dyrektor 
6  Działania Wolontariatu, akcje charytatywne Rozwijanie empatii, zrozumienia, potrzeby pomagania innym.   

- organizowanie pracy Klubu Wolontariatu

-udział w akcjach charytatywnych

-nawiązywanie współpracy  z organizacjami działającym na rzecz pomocy innym

Cały rok/

Plan pracy Wolontariatu, Samorząd Uczniowski,

 
7 Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych uczniów.   Rozwijanie potrzeby czytania, kształtowanie umiejętności wyboru ciekawych książek i publikacji. 

- międzyszkolny konkurs ,,Mistrz ortografii'' dla kl. I-III

- prezentowanie najciekawszych pozycji czytelniczych dla dzieci i młodzieży

- konkurs  czytelniczy  ,,Mój zeszyt lektur '' 

-udział w akcji ,,Jak nie czytam, jak czytam "

-udział w akcji ,,Noc bibliotek"

 

Październik – marzec/

nauczyciele klas I-III

n-l biblioteki,

 cały rok bibliotekarz, wychowawcy klas , dyrekcja

m-c czerwiec

n-l biblioteki 

8 Dążenie do osiągnięcia jak najwyższego poziomu kultury osobistej   Budowanie systemu wartości, opartego na rozpoznawaniu dobra i zła, wdrażanie do rozmawiania, sztuki kompromisu.

- prowadzenie lekcji wychowawczych prezentujących autorytety moralne, prezentacja wartościowych filmów

- zorganizowanie konkursu promującego właściwe zachowania np. Konkurs na Damę i Dżentelmena

 

Cały rok/            n-l wych, przy pomocy n-l poszczególnych przedmiotów

marzec-,,Dzień Wiosny”-wychowawcy 
9  Rozwijanie zachowań asertywnych i empatycznych   

Ćwiczenie prawidłowych postaw i zachowań uczniów w grupie rówieśniczej: uszanowanie zdania innych, obrona własnego zdania; umiejętność odmowy w przypadku niewłaściwych propozycji, dokonywanie trafnych wyborów.

Rozwijanie umiejętności słuchania i zabierania głosu. Przeciwdziałanie przejawom niedostosowania społecznego.

- nawiązywanie współpracy z policją, poradnią psychologiczno-pedagogiczną

- organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w różnych formach, udział w zajęciach specjalistycznych i pozalekcyjnych 
 

Cały rok/ dyrektor,  pedagog

Wychowawcy, n-l poszczególnych przedmiotów
10  Wspólne działania szkoły i rodziców w zakresie realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego

Precyzowanie wymagań stawianych uczniom, dotyczących pożądanych przez szkołę zachowań, które zapewnią utrzymanie ładu społecznego i bezpieczeństwa uczniów.

Uwzględnienie na zebraniach z rodzicami tematów z zakresu wychowania, adekwatnych do problemów klasowych.

 
 

- działania nauczycieli, dyrekcji i pracowników szkoły mające na celu bezpieczeństwo uczniów: dyżury nauczycieli, opracowywanie procedur
i reagowania w sytuacjach zagrażających życiu
i bezpieczeństwu uczniów.

- angażowanie rodziców do uczestnictwa
i współorganizowania uroczystości i wyjazdów klasowych, szkolnych.

- udział rodziców w ewaluacji działań szkoły odnośnie:

* skuteczności realizowanych zadań edukacyjnych i wychowawczych

Cały rok/ wychowawcy, rodzice, dyrekcja, pedagog

 

 

Wychowawcy klas

 

 

Wychowawcy klas, dyrektor 

 

11

Kształtowanie poczucia przynależności do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej oraz postawy patriotycznej, miłości do ojczyzny, kultywowania tradycji

 
Rozwijanie uczuć patriotycznych i przynależności do kraju i „małej ojczyzny”. 

- doskonalenie znajomości hymnu państwowego

- uczestnictwo
w uroczystościach patriotycznych, dbałość
o właściwe zachowanie

- dbanie o odpowiedni strój w czasie świąt szkolnych, akademii

- udział w  lekcjach  muzealnych

 - gromadzenie materiałów na temat symboli narodowych, świąt państwowych, polskich obrzędów i zwyczajów.

 - gromadzenie materiałów na temat Trzęśniewa i regionu (teczki tematyczne bądź biblioteczki regionalne) 

cały rok wychowawcy, nauczyciel muzyki, pedagog

 cały rok wychowawcy klas, pedagog

 cały rok wychowawcy klas, organizatorzy uroczystości

cały rok nauczyciel historii, wychowawcy klas

cały rok wychowawcy klas nauczyciel historii, bibliotekarz

cały rok wychowawcy klas, bibliotekarz nauczyciele 
12

Kształtowanie zachowań sprzyjających zdrowiu

 

Korygowanie wad postawy oraz wymowy.

Kształtowanie nawyku dbania o własne zdrowie. Zwracanie uwagi na utrzymanie higieny ciała. Dbanie o schludny wygląd zewnętrzny.

Wpajanie zdrowego stylu życia, odżywiania i wypoczynku.

Umiejętne zagospodarowanie czasu wolnego.

Kształtowanie sprawności fizycznej.

Zachowanie zasad bezpiecznego poruszania się po drogach i ulicach ze szczególnym zwróceniem uwagi na bezpieczną drogę do szkoły. 

- zorganizowanie zajęć z gimnastyki korekcyjnej i zajęć logopedycznych

- ustalenie tematów zajęć lekcji wychowawczych, realizujących edukację zdrowotną.

- nawiązanie współpracy z Państwową Stacją  Sanitarno - Epidemiologiczna w Kole

- pogadanki na temat organizowania czynnego wypoczynku w czasie wolnym,

- organizacja konkursów dotyczących zdrowego stylu życia.

- prowadzenie zajęć wychowania komunikacyjnego. Przeprowadzenie egzaminu

- spotkanie z policjantem 
 

Cały rok/            n-l logopeda,      n-l gimnastyki              korekcyjnej pielęgniarka,

wychowawcy,

pielęgniarka

 

dyrektor

 

wychowawcy, pielęgniarka, n-l wych.fiz.

pielęgniarka

 

 

n-l techniki, dyrektor

 

dyrektor
13 Rozwijanie i kształtowanie edukacji ekologicznej  

Przybliżenie uczniom problematyki konieczności ochrony środowiska naturalnego. Ukazanie wpływu codziennych czynności i zachowań na stan środowiska naturalnego. Uwrażliwienie na związek degradacji środowiska ze zdrowiem człowieka.

Wskazanie na sposoby dbania o przyrodę ożywioną i nieożywioną.

 

- udział w akcjach np.: Sprzątanie Świata, Dzień Ziemi, udział uczniów w konkursach ekologicznych

- organizowanie zajęć w terenie.

 

Październik, kwiecień/ nauczyciel przyrody, biologii, wychowawcy kl. O-VII

  • PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW

W wyniku realizacji powyższego programu uczniowie naszej szkoły będą mieli możliwość refleksji nad swoim dotychczasowym życiem i postawami wobec otaczającego ich świata. Zostaną wyposażeni w wiedzę i umiejętności, które pomogą im uporządkować własny świat wartości i przygotować się do pełnienia różnych ról społecznych w dorosłym życiu.

Rozwiną i udoskonalą swój system wartości, nauczą się właściwych postaw, zachowań, które pozwolą prawidłowo funkcjonować w środowisku rówieśników i dorosłych.

Rodzice uczniów bardziej zaangażują się w proces wychowania i działania profilaktyczne, dotyczące własnych dzieci oraz uświadomią sobie fakt, że sposób w jaki ich pociechy będą funkcjonowały w społeczeństwie w przyszłości, zależy przede wszystkim od ich postaw i sposobu przekazywania wzorców osobowych i wartości.

Nauczyciele podwyższą swoje kompetencje w dziedzinie wychowania oraz profilaktyki.

W bieżącym roku szkolnym najważniejsze działania w pracy wychowawczej są ukierunkowane na:

  • wspomaganie rozwoju ucznia w sferze emocjonalnej, społecznej i twórczej,
  • wzbudzanie poczucia przynależności do grupy,
  • odbudowanie i umacnianie u uczniów prawidłowego funkcjonowania w grupie społecznej w szkole, klasie (reintegracja),
  • utrwalanie u uczniów świadomego respektowania reguł sanitarnych przyjętych na czas epidemii COVID-19,                      
  • rozbudzanie poczucia własnej wartości, wiary we własne siły i możliwości,
  • budowanie poczucia tożsamości regionalnej i narodowej,
  • przeciwdziałanie przemocy, agresji i uzależnieniom,
  • przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych,
  • troska o szeroko pojęte bezpieczeństwo podopiecznych, nauczycieli i rodziców,
  • minimalizowanie negatywnych skutków sytuacji kryzysowej wywołanej działaniami wojennymi na terenie Ukrainy, w jakiej znaleźli się uczniowie przybyli z tego państwa.

 

  • EWALUACJA PROGRAMU

Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny będzie ewaluowany raz w roku szkolnym.

Sposobami ewaluacji będą:

  • bezpośrednie rozmowy z uczniami i rodzicami,
  • analiza dokumentacji,
  • ankieta,
  • obserwacja,
  • spotkania szkolnego zespołu wychowawczego – wymiana uwag, spostrzeżeń oraz własnych doświadczeń w zakresie działań wychowawczych i profilaktycznych,.
  • POSTANOWIENIA KOŃCOWE

Za realizację Programu Wychowawczo-Profilaktycznego szkoły odpowiedzialni są wszyscy nauczyciele i pracownicy szkoły. Dyrektor szkoły czuwa nad prawidłowością jego realizacji.

Program Wychowawczo-Profilaktyczny Szkoły Podstawowej w Trzęśniewie jest przewidziany do realizacji na trzy lata – 2021-2024. Może być modyfikowany w trakcie realizacji. Podlega monitorowaniu i ewaluacji. Każdego roku zespół ds. programu opracuje raport z realizacji programu w danym roku szkolnym. Raport zostanie przedstawiony na zebraniu rady pedagogicznej analitycznej na koniec roku szkolnego. 

 

 

 

Program został opracowany w następującym składzie:

  1. Mieczysława Strelińska
  2. Ewa Przeor
  3. Katarzyna Rutkowska
  4. Renata Cieślak
  5. Zbigniew Michalec