Szkoła Podstawowa w Trzęśniewie

Procedura kształcenia na odległość w Szkole Podstawowej w Trzęśniewie.

 

  1. I.      Podstawa prawna

 

  1. Rozporządzenie  Ministra Edukacji Narodowej z dnia   20.03.2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19
  2. art. 30b ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148, z późn. zm.2))
  3. Statut szkoły.

 

  1. II.   Zadania  dyrektora szkoły.
    1. stwarza warunki do prowadzenia zdalnego nauczania poprzez udostępnienie pomocy dydaktycznych, tablic interaktywnych, kamer internetowych, sali lekcyjnych, komputerów, łącza internetowego,
    2. przekazuje uczniom, rodzicom/prawnym opiekunom i nauczycielom informacje o sposobie i trybie realizacji zadań szkoły w okresie czasowego ograniczenia jej funkcjonowania, 
    3. ustala, we współpracy z nauczycielami, tygodniowy zakres treści nauczania do zrealizowania w poszczególnych oddziałach oraz na zajęciach realizowanych w formach pozaszkolnych,
    4. rekomenduje do korzystania z następujących możliwości zdalnego nauczania:

a)     dziennik elektroniczny Vulcan (w przygotowaniu),

b)    Zintegrowaną Platformę Edukacyjną – e-podręczniki,

c)     portale CKE, OKE,

d)    komunikatory: Facebook, Messenger, Whatsapp, Discord,

e)     Google Hangouts,

f)     Google Classroom,

g)    platformy edukacyjne wydawnictw pedagogicznych,

 

  1. ustala warunki i sposób przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego, egzaminu semestralnego i sprawdzianu wiadomości i umiejętności oraz warunków i sposobu ustalania rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania w przypadku wniesienia zastrzeżenia do trybu ustalenia tej oceny, o których mowa w rozdziale 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, a także warunków i sposobu zaliczania zajęć realizowanych w formach pozaszkolnych ;
  2. dba o równomierne obciążenie uczniów w poszczególnych dniach tygodnia,  zróżnicowanie zajęć w każdym dniu, dostosowanie treści nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów, podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia, łączenie przemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia.

 

  1. III.  Zadania i obowiązki nauczycieli:

 

  1. dokumentowanie pracy własnej zgodnie z pkt. V niniejszej procedury,
  2. nauczyciel prowadzi nauczanie zdalne w szkole bądź w miejscu zamieszkania,
  3. nauczyciel pracuje z uczniami bądź pozostaje do ich dyspozycji zgodnie

z dotychczasowym planem lekcji określonym dla każdej klasy na każdy dzień tygodnia,

  1. nauczyciel ma możliwość indywidualnego ustalenia form komunikowania się

z uczniem wraz z ustaleniem godzin poza planem lekcji,

  1. bezpośrednią platformą do prowadzenia nauczania zdalnego stanowią: Google Classroom, Google Hangouts, dziennik elektroniczny Vulcan, poczta mail,
  2. każdy wychowawca zobowiązany jest do utrzymywania stałego kontaktu

z uczniami i ich rodzicami, w wyjątkowych sytuacjach umożliwienia zakładania kont dla rodziców i uczniów (przy pomocy szkolnego administratora systemu),

  1. systematycznej realizacji treści programowych,
  2. poinformowania uczniów i ich rodziców/prawnych opiekunów  o sposobach oceniania, sprawdzaniu frekwencji, wymagań w odniesieniu do pracy własnej uczniów,
  3. dopuszcza się możliwość  pozyskiwania adresów mail uczniów przez nauczycieli do zakładania kont klasy na portalach wydawnictw oświatowych,  z zasobów, których korzysta nauczyciel i szkoła,
  4. przygotowywanie materiałów, scenariuszy lekcji, w miarę możliwości prowadzenia wideokonferencji, publikowanie filmików metodycznych, odsyłanie do sprawdzonych wiarygodnych stron internetowych, które oferują bezpłatny dostęp,
  5. monitorowanie logowań ze strony uczniów lub rodziców na swoje konta,
  6. zachowanie wszelkich zasad związanych z ochroną danych osobowych, zwłaszcza w pracy zdalnej poza szkołą,
  7. nauczyciel pedagog, pozostaje do dyspozycji i udziela uczniom, rodzicom wsparcia poprzez komunikatory, e-dziennik Vulcan, wideo rozmowę bądź inne formy kontaktu wypracowane na potrzeby ucznia i rodzica.

 

  1. IV.  Zadania i obowiązki uczniów  i rodziców/prawnych opiekunów.

 

  1. uczniowie i ich rodzice/prawni opiekunowie pozostają w stałym kontakcie        z nauczycielami i wychowawcami,
  2. zobowiązani są do odnowienia lub założenia kont, jeżeli wcześniej utracili do nich dostęp,
  3. informowania wychowawcę klasy lub szkolnego administratora systemu            o braku możliwości korzystania z platform wskazanych przez nauczycieli lub problemów z e-dziennikiem Vulcan,
  4. systematycznego codziennego logowania się do Google Classroom, systemu Vulcan, realizacji treści nauczania, odrabiania i odsyłania w terminie i formie ustalonym przez nauczyciela zadań domowych, prac kontrolnych, itp.,
  5. kontaktowania się z nauczycielem za pomocą ustalonych narzędzi w godzinach zgodnych z tygodniowym planem lekcji lub w czasie ustalonym indywidualnie z nauczycielem,
  6. zainstalowania na swoich komputerach, tabletach bezpłatnego oprogramowania rekomendowanego przez szkołę,
  7. założenia bezpłatnych kont na platformach edukacyjnych zaleconych przez szkołę,
  8. kontrolowania w e-dzienniku Vulcan modułów: zadania domowe, wiadomości.

 

     V.        Dokumentowanie  pracy nauczycieli, ocenianie

 

  1. 1.     wszystkich nauczycieli obowiązują zapisy w dzienniku elektronicznym (do czasu uruchomienia dziennika elektronicznego we własnych kartach pracy, dziennikach lekcyjnych),
  2. 2.     realizację treści nauczania nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej                      i przedmiotów zapisują w dzienniku elektronicznym (do czasu uruchomienia dziennika elektronicznego we własnych kartach pracy, dziennikach lekcyjnych),
  3. zgodnie z dziennym planem lekcji dla poszczególnej klasy,
  4. zlecenie prac domowych następuję wyłącznie poprzez zakładkę „zadania domowe” z opisem oczekiwań oraz określeniem daty odesłania, jeżeli tak nauczyciel zaplanował,
  5. pedagog pracę dokumentuje wpisem odpowiednio do modułu "dziennik pedagoga",
  6. potwierdzenie realizacji zdalnego nauczania stanowi codzienne odnotowanie tematów lekcji, wpisy do poszczególnych modułów dziennika;
  7. każdy kontakt rodzica/opiekuna prawnego  inny niż wynikający z realizacji podstawy programowej należy bezwzględnie odnotować w module „kontakt             z rodzicem”,
  8. podstawą do określenia frekwencji stanowi kontrola logowań do systemu przez ucznia bądź rodzica/prawnego opiekuna, określona dnia następnego po dniu zajęć. Obecność również określić można na podstawie przeprowadzonej wideokonferencji, za wyjątkiem kiedy uczeń bądź rodzic/opiekun prawny wcześniej zgłosi brak możliwości technicznych do przystąpienia. W takiej sytuacji należy zaznaczyć nieobecność usprawiedliwioną,
  9. ocenianiu podlegają prace domowe zadane przez nauczyciela i odesłane             w wyznaczonym terminie poprzez Google Classroom, e - dziennik lub adres mail. W przypadku odsyłania prac przez mail należy przypomnieć adres uczniom i polecić by w temacie wiadomości znajdowało się imię i nazwisko nauczyciela zadającego pracę domową,
  10. ocenianiu podlegają odpowiedzi ustne przeprowadzone wyłącznie poprzez połączenia wideo,
  11. ocenianiu podlegają prace pisemne, które ze stosownym wyprzedzeniem zostały określone w module „terminarz”,
  12. informowanie rodziców/prawnych opiekunów i uczniów o postępach w nauce odbywa się poprzez dziennik elektroniczny moduł „oceny” i "wiadomości",
  13. wymagania na poszczególne oceny określają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia. 

 

VI. Postanowienia końcowe.

 

  1. niniejsza procedura obowiązuje od 25 marca 2020r. do 10.04.2020r. bądź do odwołania;
  2. procedurze podlegają dyrektor,  nauczyciele, rodzice/prawni opiekunowie i uczniowie;
  3. rozporządzenie wprowadza obowiązek zmiany zapisów w Statucie Szkoły           w zakresie Wewnątrzszkolnych Zasad Oceniania,
  4. procedura posiada akceptację Rady Pedagogicznej,
  5. Rada Pedagogiczna może funkcjonować zdalnie
  6. odpowiedzialnym za monitorowanie jej przestrzegania jest dyrektor szkoły.
  7. do czasu uruchomienia dziennika elektronicznego zapisy dokonywane są we własnych kartach pracy, dziennikach lekcyjnych,