Procedura kształcenia na odległość w Szkole Podstawowej w Trzęśniewie.
- I. Podstawa prawna
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20.03.2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19
- art. 30b ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148, z późn. zm.2))
- Statut szkoły.
- II. Zadania dyrektora szkoły.
- stwarza warunki do prowadzenia zdalnego nauczania poprzez udostępnienie pomocy dydaktycznych, tablic interaktywnych, kamer internetowych, sali lekcyjnych, komputerów, łącza internetowego,
- przekazuje uczniom, rodzicom/prawnym opiekunom i nauczycielom informacje o sposobie i trybie realizacji zadań szkoły w okresie czasowego ograniczenia jej funkcjonowania,
- ustala, we współpracy z nauczycielami, tygodniowy zakres treści nauczania do zrealizowania w poszczególnych oddziałach oraz na zajęciach realizowanych w formach pozaszkolnych,
- rekomenduje do korzystania z następujących możliwości zdalnego nauczania:
a) dziennik elektroniczny Vulcan (w przygotowaniu),
b) Zintegrowaną Platformę Edukacyjną – e-podręczniki,
c) portale CKE, OKE,
d) komunikatory: Facebook, Messenger, Whatsapp, Discord,
e) Google Hangouts,
f) Google Classroom,
g) platformy edukacyjne wydawnictw pedagogicznych,
- ustala warunki i sposób przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego, egzaminu semestralnego i sprawdzianu wiadomości i umiejętności oraz warunków i sposobu ustalania rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania w przypadku wniesienia zastrzeżenia do trybu ustalenia tej oceny, o których mowa w rozdziale 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, a także warunków i sposobu zaliczania zajęć realizowanych w formach pozaszkolnych ;
- dba o równomierne obciążenie uczniów w poszczególnych dniach tygodnia, zróżnicowanie zajęć w każdym dniu, dostosowanie treści nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów, podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia, łączenie przemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia.
- III. Zadania i obowiązki nauczycieli:
- dokumentowanie pracy własnej zgodnie z pkt. V niniejszej procedury,
- nauczyciel prowadzi nauczanie zdalne w szkole bądź w miejscu zamieszkania,
- nauczyciel pracuje z uczniami bądź pozostaje do ich dyspozycji zgodnie
z dotychczasowym planem lekcji określonym dla każdej klasy na każdy dzień tygodnia,
- nauczyciel ma możliwość indywidualnego ustalenia form komunikowania się
z uczniem wraz z ustaleniem godzin poza planem lekcji,
- bezpośrednią platformą do prowadzenia nauczania zdalnego stanowią: Google Classroom, Google Hangouts, dziennik elektroniczny Vulcan, poczta mail,
- każdy wychowawca zobowiązany jest do utrzymywania stałego kontaktu
z uczniami i ich rodzicami, w wyjątkowych sytuacjach umożliwienia zakładania kont dla rodziców i uczniów (przy pomocy szkolnego administratora systemu),
- systematycznej realizacji treści programowych,
- poinformowania uczniów i ich rodziców/prawnych opiekunów o sposobach oceniania, sprawdzaniu frekwencji, wymagań w odniesieniu do pracy własnej uczniów,
- dopuszcza się możliwość pozyskiwania adresów mail uczniów przez nauczycieli do zakładania kont klasy na portalach wydawnictw oświatowych, z zasobów, których korzysta nauczyciel i szkoła,
- przygotowywanie materiałów, scenariuszy lekcji, w miarę możliwości prowadzenia wideokonferencji, publikowanie filmików metodycznych, odsyłanie do sprawdzonych wiarygodnych stron internetowych, które oferują bezpłatny dostęp,
- monitorowanie logowań ze strony uczniów lub rodziców na swoje konta,
- zachowanie wszelkich zasad związanych z ochroną danych osobowych, zwłaszcza w pracy zdalnej poza szkołą,
- nauczyciel pedagog, pozostaje do dyspozycji i udziela uczniom, rodzicom wsparcia poprzez komunikatory, e-dziennik Vulcan, wideo rozmowę bądź inne formy kontaktu wypracowane na potrzeby ucznia i rodzica.
- IV. Zadania i obowiązki uczniów i rodziców/prawnych opiekunów.
- uczniowie i ich rodzice/prawni opiekunowie pozostają w stałym kontakcie z nauczycielami i wychowawcami,
- zobowiązani są do odnowienia lub założenia kont, jeżeli wcześniej utracili do nich dostęp,
- informowania wychowawcę klasy lub szkolnego administratora systemu o braku możliwości korzystania z platform wskazanych przez nauczycieli lub problemów z e-dziennikiem Vulcan,
- systematycznego codziennego logowania się do Google Classroom, systemu Vulcan, realizacji treści nauczania, odrabiania i odsyłania w terminie i formie ustalonym przez nauczyciela zadań domowych, prac kontrolnych, itp.,
- kontaktowania się z nauczycielem za pomocą ustalonych narzędzi w godzinach zgodnych z tygodniowym planem lekcji lub w czasie ustalonym indywidualnie z nauczycielem,
- zainstalowania na swoich komputerach, tabletach bezpłatnego oprogramowania rekomendowanego przez szkołę,
- założenia bezpłatnych kont na platformach edukacyjnych zaleconych przez szkołę,
- kontrolowania w e-dzienniku Vulcan modułów: zadania domowe, wiadomości.
V. Dokumentowanie pracy nauczycieli, ocenianie
- 1. wszystkich nauczycieli obowiązują zapisy w dzienniku elektronicznym (do czasu uruchomienia dziennika elektronicznego we własnych kartach pracy, dziennikach lekcyjnych),
- 2. realizację treści nauczania nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej i przedmiotów zapisują w dzienniku elektronicznym (do czasu uruchomienia dziennika elektronicznego we własnych kartach pracy, dziennikach lekcyjnych),
- zgodnie z dziennym planem lekcji dla poszczególnej klasy,
- zlecenie prac domowych następuję wyłącznie poprzez zakładkę „zadania domowe” z opisem oczekiwań oraz określeniem daty odesłania, jeżeli tak nauczyciel zaplanował,
- pedagog pracę dokumentuje wpisem odpowiednio do modułu "dziennik pedagoga",
- potwierdzenie realizacji zdalnego nauczania stanowi codzienne odnotowanie tematów lekcji, wpisy do poszczególnych modułów dziennika;
- każdy kontakt rodzica/opiekuna prawnego inny niż wynikający z realizacji podstawy programowej należy bezwzględnie odnotować w module „kontakt z rodzicem”,
- podstawą do określenia frekwencji stanowi kontrola logowań do systemu przez ucznia bądź rodzica/prawnego opiekuna, określona dnia następnego po dniu zajęć. Obecność również określić można na podstawie przeprowadzonej wideokonferencji, za wyjątkiem kiedy uczeń bądź rodzic/opiekun prawny wcześniej zgłosi brak możliwości technicznych do przystąpienia. W takiej sytuacji należy zaznaczyć nieobecność usprawiedliwioną,
- ocenianiu podlegają prace domowe zadane przez nauczyciela i odesłane w wyznaczonym terminie poprzez Google Classroom, e - dziennik lub adres mail. W przypadku odsyłania prac przez mail należy przypomnieć adres uczniom i polecić by w temacie wiadomości znajdowało się imię i nazwisko nauczyciela zadającego pracę domową,
- ocenianiu podlegają odpowiedzi ustne przeprowadzone wyłącznie poprzez połączenia wideo,
- ocenianiu podlegają prace pisemne, które ze stosownym wyprzedzeniem zostały określone w module „terminarz”,
- informowanie rodziców/prawnych opiekunów i uczniów o postępach w nauce odbywa się poprzez dziennik elektroniczny moduł „oceny” i "wiadomości",
- wymagania na poszczególne oceny określają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia.
VI. Postanowienia końcowe.
- niniejsza procedura obowiązuje od 25 marca 2020r. do 10.04.2020r. bądź do odwołania;
- procedurze podlegają dyrektor, nauczyciele, rodzice/prawni opiekunowie i uczniowie;
- rozporządzenie wprowadza obowiązek zmiany zapisów w Statucie Szkoły w zakresie Wewnątrzszkolnych Zasad Oceniania,
- procedura posiada akceptację Rady Pedagogicznej,
- Rada Pedagogiczna może funkcjonować zdalnie
- odpowiedzialnym za monitorowanie jej przestrzegania jest dyrektor szkoły.
- do czasu uruchomienia dziennika elektronicznego zapisy dokonywane są we własnych kartach pracy, dziennikach lekcyjnych,